zaterdag 25 september 2010

24-09-2010 Correctie waterwaarden

Vandaag heb ik gemeten wat de kH verhoging van gisteren heeft opgeleverd.
Ca = 450 mg/l dus onveranderd.
kH = 6 ? Deze zou rond de 8 moeten zijn. Wat is er aan de hand?
Na wat research op het internet heb ik ontdekt dat het helemaal niet zo vreemd is dat de kH 2 á 3 zakt in één dag. Ik heb opnieuw 30gr. waterstofbicarbonaat toegevoegd en nu na een uurtje gemeten i.p.v. de volgende dag. En jawel de kH = 8. Dus de toevoeging doet wat er werd verondersteld dat er zou gebeuren.
Conclusie: Door de opkomende kalkalgen en steenkoralengroei houden de kalkwaterreactor en kalkreactor het dus toch niet meer bij.
Aangezien de bijdrage van de kalkwaterreactor afhankelijk is van het verdampingswater zal het tekort moeten worden aangevuld door de kalkreactor. De uitstroom van de kalkreactor ga ik nu elke dag langzaam
een stukje verhogen totdat de kH stabiel blijft. De pH-waarde is nu aan de hoge kant van de gewenste waarden en mag dus iets zakken onder in vloed van kalkreactor maar hou ik wel goed in de gaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten